CP-424 Proiect de finalizare a studiilor – studiu de zonă

Facultatea de Arhitectură / Conservare și Restaurare de Arhitectură - SIBIU
anul III, sem 2, 2023-2024 | Disciplină obligatorie | Ore/săptămână: 12P | Credite ECTS: 2
Fișa disciplinei:
FA-C CP-424 Proiect de finalizare a studiilor studiu de zona.pdf
Departament:
Istoria & teoria arhitecturii și conservarea patrimoniului
Titulari:
lect.dr.arh. Liliana Cazacu
șef lucr.dr.arh. Cristina Constantin
Obiective:
Obiectivul general al disciplinei: Integrarea dezvoltării abilităților de proiectare arhitecturală cu o înțelegere a mediilor sociale și tehnice complexe în care sunt produse clădirile. Dobîndirea deprinderii de a evalua critic condițiile impuse de un context patrimonial.
Obiective specifice: Înțelegerea temei generale și a amplasamentului, cu accent pus pe problematica contextului; înțelegerea modului de lucru și a principiilor pentru elaborarea unor propuneri de intervenție sustenabile; înțelegerea aspectelor profesionale practice.
Conținut:
Proiectul este conceput ca simulare a unor lucrări de cercetare și proiectare (conservare-restaurare, asanare și inserție prin extinderea/remodelarea fondului construit existent) și cuprinde fazele esențiale ale acestora pentru intervenția ı̂ntr-o zonă istorică protejată.
Fiecare student va lucra pe un imobil propus de el și validat de către echipa de îndrumare. Se recomandă alegerea unei construcții având o suprafață de cca. 150-300mp care să prezinte valori istorice și arhitecturale. Studentul, în funcție de soluție, poate propune modificări ale construcției alese fără alterarea valorilor identificate sau/și adăugarea unor corpuri noi (suprafața acestora nu va depăși pe cea existentă) care să contribuie la creșterea calităților imobilului, dar și a zonei adiacente. Fiecare student trebuie să demonstreze aprofundarea noțiunilor de specialitate (arhitectură, conservare și restaurare) specifice anului III de studii într-o instituție cu profil academic.
Proiectul va cuprinde mai multe etape, fiecare marcată ca disciplină distinctă în planul de învățământ. Dintre acestea, în etapa 1 se vor urmări:
1. Delimitarea zonei de cercetare necesară pentru susținerea intervenției arhitectural - urbanistice; Cercetarea documentară (documente cartografice și iconografice, date de arhivă, note bibliografice, reglementări urbanistice în vigoare ș.a.)
2. Cercetare in situ a țesutului urban delimitat ca zonă de cercetare: cartarea datelor de cercetare, elaborarea fișelor de inventariere a imobilelor și întocmirea planurilor de analiză multicriterială; prezentarea (foto) cu desfășurarea fronturilor de străzi, identificarea și marcarea diferențiată a elementelor de natură morfo-stilistică, precum și a elementelor de vocabular arhitectural specific în zona din care face parte imobilul studiat.
3. Sinteza cercetărilor, evaluarea datelor și reglementarea intervențiilor: identificarea valorilor culturale și atitudinea față de acestea, prin stabilirea gradelor de protecție; reglementarea posibilităților de intervenție pentru imobilul studiat și zona învecinată acestuia în raport cu valorile culturale identificate.
Etapa 1: Studiu de zonă, durată 3 săptămâni
a) analiza sitului (din punct de vedere istoric, arhitectural și urbanistic);
b) identificarea valorilor prin cercetarea bibliografică, de arhivă și cele din sit (valori istorice, 
arhitecturale, tehnice, urbanistice, memoriale, artistice, peisagistice);
c) studiu istoric de fundamentare pentru zona în care se încadrează imobilul ales prin temă
Metoda de predare:
Prelegeri cu imagini, discuții, dezbateri.
Prezentarea unor lucrări întocmite de autori diferiți, discutarea abordărilor specifice.
Metoda rezolvării creative a problemelor (colectarea datelor, formularea problemei, descoperirea ideii, stabilirea soluției, realizarea soluției); metode de învățare experiențială și interdisciplinară; corectura individuala, corectura la panou, prelegeri teoretice, vizite la amplasament, studii de caz; activități de cercetare individuale; studiu bibliografic.
Mod de evaluare:
Evaluare pe parcus
Evaluare finală
Susținerea fiecăriei etape a proiectului
20% evoluție și activitate pe parcurs
80% nota juriu predare finală
Bibliografie minimală:
Legea nr. 5 din 6 martie 2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a III-a - zone protejate, publicată în M.Of. nr. 152- 04/12/2000
Legea nr. 422 din 18/07/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările ulterioare, republicată in Monitorul Oficial, Partea I nr. 938 din 20/11/2001
Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare
Carta internațională pentru conservarea și restaurarea monumentelor și siturilor (Carta de la Veneția) adoptată la cel de-al II-lea Congres internațional al arhitecților și tehnicienilor monumentelor istorice, Veneția 25-31 mai 1964
UNESCO - Recomandări referitoare la protejarea și rolul contemporan al zonelor istorice - 1976
Carta ICOMOS pentru conservarea orașelor și zonelor istorice, Washington 1987
Carta ICOMOS privind interpretarea și prezentarea siturilor culturale patrimoniale - Quebec, 2008
UNESCO - Recomandarea asupra peisajului urban istoric, cuprinzând inclusiv un glosar de definiții - 2011
Ordinul Ministrului Transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 562/2003 pentru aprobarea reglementării tehnice “Metodologie de elaborare și conținutul cadru al documentațiilor de urbanism pentru zone protejate (PUZ)”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 bis din 11 februarie 2004
Vienna Memorandum on “World Heritage and Contemporary Architecture”
Alte surse bibliografice adaptate subiectului ales de către student.