CP-115 Proiect de integrare în sit protejat (1) – Variante arhitecturale

Facultatea de Arhitectură / Conservare și Restaurare de Arhitectură - SIBIU
anul II, sem 2, 2023-2024 | Disciplină obligatorie | Ore/săptămână: 1L+11P | Credite ECTS: 3
Fișa disciplinei:
CP-115 A Proiect de integrare in sit protejat (1) Variante arhitecturale.pdf
Departament:
Istoria & teoria arhitecturii și conservarea patrimoniului
Titular:
șef lucr.dr.arh. Cristina Constantin
Obiective:
Obiectivul general al disciplinei
Cunoașterea noțiunilor de bază ale construirii într-un context urban protejat și capacitatea de a opera cu acestea în sensul elaborării unui proiect pentru o nouă inserție care potențează valorile culturale existente.
Obiective specifice
La finalizarea cu succes a activităților din cadrul disciplinei, studenții vor fi capabili să realizeze: - evaluarea critică și în același timp creativă a potențialului și condiționărilor impuse de un context patrimonial; - identificarea și exprimarea prin mijloace grafice a unui spirit al locului; - deprinderea și exersarea unor instrumente relevante de lectură și analiză urbană; - decantarea unor reguli de intervenție în zona construită protejată, integrând și adaptând critic prevederile regulamentelor de urbanism; - operarea cu o serie de elemente de morfologie și identitate urbană specifice zonei istorice a Sibiului (gang, curte interioară, cursivă, lucarnă, etc.); - identificarea și explorarea în propunere a unei tipologii arhitecturale cât mai adecvate contextului dar și funcțiunii la nivel de ansamblu; - documentarea și lucrul cu referințe în configurarea rezolvării de arhitectură la nivel de plan, secțiune, fațadă; - folosirea instrumentelor specifice arhitecturii în testarea și rafinarea propunerii (machetă, simulări 3D, colaj, diagramă, etc); - calitatea locuirii în particular și a tuturor spațiilor interioare și exterioare propuse prin proiect; - adecvarea structurii și a materialității la context și conceptul general; - înțelegerea și redarea în desen a unor principii constructive și rezolvări tehnice specifice; - reprezentarea detaliată și expresivă; - construirea unui discurs coerent și adecvat în argumentarea deciziilor luate în proiect; - evaluarea reflexiv critică a parcursului;

Conținut:
PATRIMONIU, ORAȘ, LOCUIRE
Proiectul urmărește dobîndirea deprinderii de a evalua critic condițiile impuse de un context patrimonial; metodologia identificării soluțiilor urbanistice, arhitecturale și tehnice adecvate pentru a interveni în sit protejat; cunoașterea și adaptarea soluțiilor, prescripțiilor tehnice, legale și teoretice specifice conservării patrimoniului la problematica fiecărui caz în parte. Proiectul de integrare în sit protejat (1) propune un exercițiu de inserare într-o zonă istorică protejată urbană, a unui ansambul construit având o funcțiune mixtă (spațiu pubic la nivelul străzii și locuire deasupra) și a unor spații complementare, exterioare. Tema are în vedere o propunere pentru un ansamblu integrat sitului, care să formuleze un răspuns coerent din punct de vedere al valorificării potențialului urbanistic și cultural existent, și totodată să imprime o valoare urbanistică și arhitecturală nouă.
Proiectul cuprinde mai multe etape, fiecare marcată ca disciplină distinctă în planul de învățământ.
Etapa 2 Variante arhitecturale S6 – S9 (4 săptămâni)
Prelegere: LOCUIRE & INTEGRARE Valori și atribute ale locuirii; Atitudini și tipuri de integrare în țesut istoric; Studii de caz
2.1/ Etapa a doua va debuta cu un studiu asupra unor referințe arhitecturale în ceea ce privește diferite exemple de locuire contemporană (colectivă, în comunitate, etc.) și asupra rezolvărilor de detaliu (fațade, spații comune, apartamente, etc.).
2.2/ În această etapă vor fi gândite și rezolvate spațial (plan și secțiune) apartamentele căutând de fiecare dată să existe o ordine tipologică și formală structurantă și anumite calități ale locuirii ce țin de traziții, intimitate, legături cu spațiile comune și spații exterioare, dezvoltare pe orizontală și verticală. Este obligatorie inserarea în ansamblu a unor spații publice sau comune, altele decât spațiile de circulație, spații ce vor asigura conectarea ansamblului la oraș.
2.3/ Se va lucra simulta în machetă sau model 3D, testând prin volumetrii de ansamblu și cadre specifice calitatea arhitecturală și modul de inserare în țesut dezvoltat în proiect. Pe parcursul etapei a doua se va lucra în continuare în echipe de doi studenți. Conținut predare cf. tema de proiect.
Metoda de predare:
metoda rezolvării creative a problemelor (colectarea datelor, formularea problemei, descoperirea ideii, stabilirea soluției, realizarea soluției)
metode de învățare experiențială și interdisciplinară
corectura individuala, corectura la panou, prelegeri teoretice, vizite la amplasament, studii de caz
Mod de evaluare:
Evaluare pe parcus
Evaluare finală
Susținerea fiecăriei etape a proiectului
Bibliografie minimală:
Cărți și capitole din cărți:
AVRAM, Alexandru; BUCUR, Ioan (1999) Topografia monumentelor din Transilvania. Municipiul Sibiu, Editura Rheinland, Köln
FABINI, Hermann (1982) Sibiul Gotic, Editura Tehnică, București, Cap. 3 ”Casa de locuit și orașul gotic Sibiu” pp.116-140
SEBESTYÉN Gh., SEBESTYÉN V. (1963) Arhitectura Renașterii în Transilvania, Editura Academiei Republicii Populare Române, București, Capitolul 2 ”Arhitectura orașelor” pp.16-32
DERER, Hanna (2007) Sibiu: arhitectura în epoca barocă, Editura Universitară ”Ion Mincu”, București, Cap. 2.3.3 ”Arhitectura laică” pp.136-224
Studii și regulamente:
GĂVOZDEA, Alexandru (2009) Studiul de fundamentare PUG Sibiu 2009. Pentru determinarea zonelor protejate cu materializare semnificativă a valorii culturale
MOLDOVAN, Horia (2009) Studiul general privind evoluția istorică a țesutului urban al orașului Sibiu
NIEDERMAIER, Paul (coord) (2005) Nomination of the Sibiu Historic Centre for Inscription on the World Heritage List
(2003) Îndrumar pentru regulamentul local de urbanism al zonei istorice Sibiu
(2001) Regulament local de urbanism Sibiu
(2010) Regulament local de urbanism Sibiu