- Fișa disciplinei:
- FA-A ST-113 Arhitectura incluziva - Design universal.pdf
- Departament:
- Științe tehnice
- Titulari:
- lect.dr.arh. Oana Mihăescu
- dr.arh. Iris Popescu
- Limba de predare:
- română
- Obiective:
- Obiectivul general al disciplinei: Parcurgerea etapelor de proiectare incluzivă pentru a integra accesibilitatea și incluziunea ca elemente fundamentale ale arhitecturii.
Obiective specifice:
1. Identificarea percepțiilor asupra dizabilității, accesibilității și incluziunii.
2. Reducerea prejudecăților despre dizabilitate prin extinderea definiției dincolo de modelul medical.
3. Recunoașterea limitelor create de „soluții universale”.
4. Conștientizarea ariei vaste de posibile dizabilități contextuale, temporare și permanente și a intersecțiilor lor, fără a segrega utilizatorii pe categorii delimitate separat.
5. Dezvoltarea abilității de a colecta informații relevante prin interacțiuni directe cu oamenii, completând și diversificând sursele de documentare online.
6. Înțelegerea diferenței dintre accesibilizare și procesul incluziv de proiectare.
7. Formarea capacității de a identifica exemple de excludere cauzate de mediul construit pentru diferite tipuri de dizabilități (temporare, permanente, contextuale).
8. Dezvoltarea abilității de a propune soluții arhitecturale care promovează incluziunea și accesibilitatea.
9. Cunoașterea instrumentelor cu care arhitecții pot opera pentru a extrage informații utile în toate cele 5 etape ale procesului de proiectare incluzivă: explorare, creare, detaliere, implementare, evaluare post-ocupațională
- Conținut:
- 1. Modulul Explorare - înțelegerea nevoii unei abordări incluzive prin aplicarea exercițiilor de empatie înainte de începerea oricărui proiect.
2. Modulul Creare - moduri de a înțelege contextul de lucru, echipa necesară pentru a iniția și desfășura proiectul și definirea participativă a criteriilor care compun conceptul de arhitectură.
3. Modulul Detaliere - moduri de a defini planul de lucru și dezvoltarea proiectului alături de echipa incluzivă.
4. Modulul Implementare (construire / prototipare) - moduri de a gestiona implementarea proiectului de arhitectură sau design în relație cu constructorii și alți specialiști.
5. Modulul Evaluare post-ocupațională - moduri de a evalua impactul proiectului în faza de exploatare și beneficiile aduse, precum și inserarea rezultatelor relevante în proiecte viitoare.
- Metoda de predare:
- Cursuri interactive (prelegeri ilustrate, discuții, analize critice, explicații, chestionări, exerciții), care beneficiază de participarea unor invitați cu variate (diz)abilități.
- Mod de evaluare:
- Evaluare continuă (prelegeri ilustrate, discuții, analize critice, explicații, chestionări, exerciții interactive) realizată prin cuantificarea participării active la curs – 50%
Evaluare sumativă (examen în sesiune) – 50%
- Bibliografie minimală:
- AMAIS, Spații publice fără bariere. Recomandări pentru accesibilitate, The World Bank, 2022.
https://amais.ro/proiecte/spatii-publice-fara-bariere/
Popescu, Iris, Design incluziv: exerciții de empatie în proiectare, Editura AMAIS, 2023.
Popescu, Iris, Design (incluziv) – Totul începe prin a asculta, Editura Paideia, 2023.
Frandsen, Anne Kathrine; Bonfils, Inge Storgaard; Olsen, Leif, Universal design. Cross-disciplinary perspectives in theory and practice, Aalborg Universitet, 2024. https://portal.findresearcher.sdu.dk/files/263039308/Universal_design_UK.pdf
Herssens, Jasmien, Ielegems, Elke, Nuyts, Erik,Vanrie, Jan, “Drivers And Barriers For Universal Designing: A Survey On Architects’ Perceptions”, Journal of Architectural and Planning Research, 36:3 (Autumn, 2019)
https://arcam.nl/wp-content/uploads/2023/03/DRIVERS_AND_BARRIERS_FOR_UNIVERSAL_DESIGN.pdf
Hansel Bauman Architect, Gallaudet University, DeafSpace Design Guidelines, Volume 1, 2010 https://app.dcoz.dc.gov/Exhibits/2010/ZC/15-24/Exhibit95.pdf
Henning Larsen, National Institute for Public Health, Urban Mind. How can the design of urban spaces contribute to the mental health of teenage girls? A Process Guide, 2023.
Henning Larsen, National Institute for Public Health, Urban Mind. How can the design of urban spaces contribute to the mental health of teenage girls? A Design Guide, 2023. https://henninglarsen.com/projects/urban-minded
NP051–2012 Normativ privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 121 bis din 5 martie 2013.
Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008.
Legea nr. 27/2020 privind limba semnelor române, Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 258 din 30 martie 2020.
PAS 6463:2022, Design for the mind – Neurodiversity and the built environment – Guide, The British Standards Institution, 2022.
www.housinglin.org.uk/_assets/Resources/Housing/OtherOrganisation/Design-for-the-mind-Neurodiversity-and-the-built-environment-Guide.pdf
BS EN 17210:2021 Accessibility and usability of the built environment — Functional requirements, The British Standards Institution 2021.