SDA-21 Inteligenta locului si conceptia arhitecturala in sec. XXI

Școala doctorală de arhitectură
anul I, sem 1, 2023-2024 | Disciplină facultativă | Ore/săptămână: 2C | Credite ECTS: 2
Titular:
conf.dr.arh. Cosmin Caciuc
Obiective:
În ultimele două decenii s-au dezvoltat spectaculos „studiile asupra locului” (place studies) într-un mod inter- și transdisciplinar. Privite ca o conversație intelectuală convergentă asupra lumii noastre a vieții, inspirate de preponderent de fenomenologie, ele vizează locul ca origine a gândirii, ca punct focal al reflexivității și ca orizont autentic de interpretare a arhitecturii. Arhitectura face parte din loc sau este angajată într-o situație de viață în același sens în care însăși gândirea noastră este permanent „localizată” și în care „viața are loc” întotdeauna.
Titlul cursului pornește de la titlul „The Intelligence of Place” sub care filosoful australian Jeff Malpas grupa în 2015 o serie de texte semnate de intelectuali din mai multe discipline umaniste și arhitectură. Am extins această idee de interpretare la o selecție mai largă de texte, publicate în ultimele două decenii, păstrând tema relației fundamentale dintre loc și arhitectură sau condiția locului pentru arhitectură. Obiectivul esențial al prelegerilor se fixează deci, pe de parte, asupra locului înțeles ca un catalizator al gândirii arhitecturale, iar pe alta, asupra discursurilor intelectuale recente capabile să stimuleaze o astfel de deschidere.
Conținut:
Cursul implică interpretarea unor texte scurte (articole teoretice, capitole sau fragmente antologice), atent selectate și grupate în jurul următoarelor teme: (1) loc, non-loc, spațiu, situație, lumea vieții și arhitectura publică; (2) interpretarea locului, topologie, topografie și arhitectură; (3) loc, limită, margine, cartare, spațiu public, viața între clădiri; (4) loc, spațiu existențial și spațiu arhitectural, formă construită; (5) loc, percepție, atmosferă, experiență arhitecturală; (6) regăsirea locului și regionalism revizuit; (7) loc, construire și practică reflexivă; (8) loc, etică, comunitate, responsabilitate și arhitectură; (9) loc, oraș, arhitectură și placemaking. Printre autorii textelor de o largă recunoaștere internațională se numără filosofi, teoreticieni de arhitectură și arhitecți de practică reflexivă: Jeff Malpas, Edward S. Casey, Bruce B. Jantz, Robert Mugerauer, Kenneth Frampton, Harry Francis Mallgrave, Joseph Rykwert, Alberto Pérez-Gómez, Juhani Pallasmaa, Robert McCarter, Peter Carl, Dalibor Vesely, Gernot Böhme, David Leatherbarrow, Hendrik Auret, David Seamon, Massimo Cacciari, Sarah Wigglesworth, Herman Hertzberger, Jan Gehl, David Sim, Steven Holl, Manuel de Solá-Morales, Vincent B. Canizaro, Keith L. Eggener, Timothy Cassidy, Steven A. Moore, Wang Shu, Wilfried Wang, Brad Cloepfil, Yvonne Farrel & Shelley McNamara, Glenn Murcutt etc.
Metoda de predare:
Prezentarea și interpretarea interrelațională a textelor selectate. Definirea unei „topografii” extinse a gândirii teoretice formulate în texte și printre texte, prin corelarea și explicitarea surselor, trimiterilor și exemplificărilor specifice. Identificarea conceptelor și a constelației discursive specifice textului discutat. Evidențierea „surplusului” de semnificație în urma interpretării, relevant pentru profesia noastră. Cursul aprofundează elementele de bază ale gândirii fenomenologice în filosofia și teoria postbelică a arhitecturii.
Mod de evaluare:
Argumentarea unei poziții critice personale asupra temelor discutate la curs, într-un text de circa 2000 cuvinte, bazat pe resurse bibliografice adecvate, diferite de cele folosite în cadrul prelegerilor.
Bibliografie minimală:
Avermaete, Tom; Havik, Klaske & Teerds, Hans (coord.) 2009. Architectural Positions. Architecture, Modernity and the Public Sphere. Amsterdam: SUN Publishers.
Borch, Christian (coord.). 2014. Architectural Atmospheres. On the Experience and Politics of Architecture. Birkhäuser: Basel.
Britton, Karla Cavarra & McCarter, Robert (coord.). 2020. Modern Architecture and the Lifeworld. Essays in Honor of Kenneth Frampton. London: Thames & Hudson.
Canizaro, Vincent B. (coord.). 2007. Architectural Regionalism. Collected Writings on Place, identity, Modernity, and Tradition. New York: Princeton Architectural Press.
Carrera, Judit (coord.). 2010. In Favour of Public Space. Ten Years of the European Prize for Urban Public Space. Barcelona: CCCB & ACTAR.
Carrera, Judit (coord.). 2015. Lessons from European Prize for Urban Public Space, Barcelona & Zürich: CCCB & Lars Müller Publishers.
Frampton, Kenneth. 2010. Megaform as Urban Landscape, Chicago: University of Illinois School of Architecture.
Frampton, Kenneth. 2019. The Unfinished Modern Project at the End of Modernity. Tectonic Form and the Space of Public Appearance. London School of Economics, Sir John Soane's Museum London.
Gehl, Jan & Svarre, Brigitte. 2013. How to Study Public Life. Washington: Island Press.
Hes, Dominique & Hernandez-Santin, Cristina (coord.). 2020. Placemaking Fundamentals for the Built Environment. Singapore: Palgrave Macmillan.
Janz, Bruce B. (coord.). 2017. Place, Space and Hermeneutics. Cham: Springer.
MacKay-Lyons, Brian & McCarter, Robert (coord.). 2015. Local Architecture. Building Place, Craft, And Community, New York: Princeton Architectural Press.
Mallgrave, Harry Francis. 2018. From Object to Experience. The New Culture of Architectural Design. London: Bloomsbury Visual Arts.
Malpas, Jeff (coord.). 2015. The Intelligence of Place. Topographies and Poetics. London: Bloomsbury.
Pallasmaa, Juhani & McCarter, Robert. 2012. Understanding Architecture. A Primer on Architecture as Experience.
Rykwert, Joseph. 2002. The Seduction of Place, New York: Vintage Books.
Sim, David. 2019. Soft City, Building Density for Everyday Life, Washington: Island Press.
Steiner, Henriette & Sternberg, Maximilian (coord). 2015. Phenomenologies of the City. Studies in the History and Philosophy of Architecture. Farnham, Surrey: Ashgate.
Sykes, Krista (coord.). 2010. Constructing a New Agenda. Architectural Theory 1993-2009. New York: Princeton Architectural Press.