Workshop: „Real/Virtual – Scara obiectelor”

Desfășurare: 15 iunie 2023, 14:30 – 20:00 / Atelier Experimental „Mac Popescu”

9 iunie 2023

Inscrieri: https://forms.gle/k6B5on3bw1Ci7gJv5. Accesul este limitat de capacitatea salii.

In cadrul proiectului „Cercetarea aplicațiilor realității augmentate și a realității virtuale în domeniul arhitecturii și a designului interior”, sustinut prin contractul de finanțare-362/27.07.2021, va invitam sa testati o experienta de imersiune in VR care pune sub semnul intrebarii ceea ce credem ca stim despre perceptia in mediile virtuale.

Despre eveniment

 1) Tema centrală - Imersia in spatiul virtual: 

Testarea reactiei la spatiul virtual: este captivant pentru utilizator, comparativ cu mediul conventional de vizualizare?

Care pot fi factorii ce influențează perceptia din VR fata de mediile traditionale : intelegere a scarii; coprezenta in spatiu,posibilitatea de interactiune cu obiectul, manipularea obiectelor, realismul vizualizarii, entuziasmul generat de noutatea experientei etc

Relevanta: lipsa imersiei influențează impresia si dorința viitorului utilizator de a folosi tehnologiile VR si testeaza posibila rata de adoptie locala, a tipului de abordare si serviciu ulterior.

 2) Acomodarea cu conceptul de scara a obiectului: testam scara obiectului 

Urmărește înțelegerea de către utilizator a conceptului de scară a obiectului și modului în care poziția în spațiu alterează percepția asupra mărimii, în reprezentarea vizuală. Este un exercițiu exprimat in medii de redare 2D, menit să exerseze schimbarea/neschimbarea perspectivei și înțelegerea iluziilor optice din spatele acesteia, ce determina alterarea dimensiunilor obiectului de referință.

Astfel permite exersarea scurtă a modificărilor de scară a unui obiect și calibrarea pentru următoarea etapă de interacțiune.

Exemplu de aplicație ce exploatează aceste principii: Superliminal

Puteți ridica și roti anumite elemente pe care le aveți. Dar cel mai important este că perspectiva schimbă totul. Aceste elemente pot fi preluate indiferent de cât de aproape sunteți, iar acest lucru stabilește temporar dimensiunea perspectivei. De exemplu, dacă ridicați o bucată mică de tort pe o farfurie și apoi o puneți la capătul opus al unei camere, Dimensiunea sa rămâne relativ la cât de mare a fost în timp ce vă uitați la celălalt capăt. Elementele în mișcare în mod repetat în raport cu poziția dvs. le pot face mult mai mari sau mult mai mici. Cel mai comun tip de soluție de puzzle este de a face un obiect mai mare și de a-l folosi ca o platformă. Ca mecanică de joc, este incredibil, dar puzzle-urile în sine nu sunt de obicei atât de interesante. Jocul va folosi uneori perspectiva pentru a face să pară că există o ușă atunci când nu există, adevărul ivindu-se încet pe măsură ce vă apropiați.“

[Trad. Eng. https://www.pcinvasion.com/superliminal-review-its-all-about-perspective]

 3) Înțelegerea diferențelor de mărime în funcție de mediile de prezentare: testam scara mediului înconjurător trecut prim mai multe medii 

Urmărește înțelegerea de către utilizator a conceptului de scară a obiectului și modului în care poziția în spațiu alterează percepția asupra mărimii. Înțelegerea diferențelor de mărime în funcție de mediile de prezentare

Urmărește înțelegerea de către utilizator a diferențelor de percepție generate de utilizarea diferitelor medii de vizualizare a informației și raportarea corectă la obiectul virtual, având ca referință poziția și dimensiunea propriului corp sau noțiunile standard ce țin de experiențe anterioare legate de obiecte cu cote fixe, măsurabile.

 4) Mod de desfasurare: 

În cadrul laboratorului, vom folosi mai multe căști de VR pentru a oferi participanților 10-15 minute de experiență individuală într-o aplicație VR. Utilizatorul testează pe rând aceeași scenă cu setări diferite pentru: scară obiectului, field of view, raportul cu obiectele din jur, înălțimea de privire. Apoi răspunde la un chestionar legat de experiență. Relevanța workshop-ului este cu atât mai mare cu atât aplicația este experimentată de mai mulți participanți.

Participanti:

1. Studenti UAUIM

2. Public nespecialist in arhitectura

Program:

14.30 - 18.00 Workshop testare aplicatii

18:00 – 20:00 VR after party

Image by www.freeepik.com