UAUIM
Prima pagină | Universitatea | Informații publice | Admitere | Facultăți | Departamente | Doctorat | Cercetare | Sponsori | Contact
STRUCTURĂ – ARHITECTURĂ – TEHNOLOGIE

STRUCTURĂ – ARHITECTURĂ – TEHNOLOGIE

ARGUMENT

Modul de abordare a acestui subiect poate fi unul inedit, în sensul că formele pot fi culese dintr-un alt registru geometric (utilizarea unor exemple din natură): Structuri organice și anorganice, surse ale constituirii viziunii creativ- funcționale: osul – structură spațială în zăbrele sau/și structură pneumatică, tipuri de exoschelet, diatomeele, radiolarii, echinoderme, corali, citoscheletul – structuri rezistente, frunzele – structuri pliabile, petalele – mecanisme hidraulice, semințele – sistem de pereți protectori, nervurile – structura portantă, lemnul – structură elicoidală, ochiul de insectă – structură geodezică, pânza de păianjen – material ultrarezistent, fagurele – structuri modulare, pelicula de săpun – spuma suprafața minimală, structura unui copac. Acesta poate fi privit ca o coloană verticală (trunchiul principal) de care sunt fixate în consolă mai multe grinzi orizontale, verticale sau sub diverse unghiuri (ramurile), toată încărcarea fiind transferată către fundație (sistemul de rădăcini), etc.

În cadrul proiectului se pot urmări:

  • Analizarea comparativă a unor structuri organice și anorganice în vederea valorificării lor ca modele funcționale sau formale.
  • Selectarea structurilor organice și anorganice după criteriul formei și al funcționalității.

Dezvoltarea spectaculoasă a modalităților de concepere și calcul a structurilor performante ridică semne de întrebare privind prioritățile dialogului dintre arhitectură și structură. Noua lume ambientală cu multiple valențe stilistice propune analiza dialogului dintre tradiție, identitate și tehnologie performantă, ceea ce aduce în perspectivă probleme conceptuale de substanță.

B. OBIECTVE DIDACTICE ALE SEMESTRULUI – COMPETENȚE PROFESIONALE

  1. Experimentarea unui sistem de instruire INTEGRAT între arhitectură, urbanism, restaurări, interior, stiințe tehnice, tehnologie arhitecturală;
  2. Înțelegerea valorilor formative ale modelului de proiect integrat;
  3. Însușirea modalităților de concepere a structurilor performante, utilizate pentru clădirile mari sau de mare înălțime;
  4. Studiul impactului formelor structurale asupra spațiului și imaginii de arhitectură ;
  5. Abordarea domeniului tehnologiei arhitecturale – ca parte integrantă a conceperii unui program de proiectare, studiu definitoriu pentru forma de arhitectură ;
  6. Dobândirea cunoștiințelor și abilităților necesare operării cu mijloace de control referitoare la asigurarea calității construcțiilor, din perspectiva dezvoltării durabile ;
  7. Conștientizarea metodologiei de structurare a unor variate scenarii funcționale sau propuneri tematice.

Pentru însușirea competențelor profesionale impuse prin planul strategic de învățământ și pentru atingerea obiectivelor didactice enunțate, tema cadru propune un model de instruire mai flexibil în activitatea de proiectare. Atelierele vor avea astfel libertatea de a-și stabili un scenariu diferit pentru abordarea programului. Siturile de lucru ale fiecărei echipe de îndrumare vor preciza un amplasament precum și capacitatea edificiilor publice specifice acelui sit.

COMPETENȚE PROFESIONALE

  • a. Capacitatea de a crea proiecte de arhitectură ce îndeplinesc cerințele de expresivitate estetică arhitecturală, a necesităților funcționale și a adecvării structurale și tehnice;
  • b. Aplicarea cunoștiințelor de istorie și teorie ale arhitecturii și artelor, a tehnologiilor și a științelor umaniste în proiectarea de arhitectură;
  • c. Capacitatea aplicării abilitățiilor specifice artelor plastice ca factor de influență majoră în proiectarea de arhitectură;
  • d. Cunoașterea adecvată a proiectării și planificării urbane și a abilităților implicate în procesul de planificare;
  • e. Înțelegerea relației dintre oameni, clădiri și mediul lor, în perspectiva dezvoltării durabile și necesitatea de a relaționa clădirile și spațiile dintre ele, la scara și necesitățile umane;
  • g. Înțelegerea proiectării structurale, a problemelor de inginerie și construcție pentru utilizarea lor în proiectarea clădirilor;
  • h. Cunoașterea adecvată a problemelor fizice, tehnologice și de funcționare a clădirilor, pentru asigurarea confortului interior și a protecției climaterice.

C. TEMA DE SEMESTRU:

Ilustrare modul tematic 3: Mișcarea, ca activitate profesionistă sau de agrement, comerțul și serviciile, transportul sau comunicarea – reprezintă motoare pentru evoluția unei societăți administrate și finanțate prin sistemul public sau privat.

TEMA 1. CENTRU SPORTIV, DE AGREMENT ȘI SERVICII - SALĂ 2000 - 3000 LOCURI

  • Coordonator: Atelier Prof.dr.arh. Florin Biciușcă
  • Arh. Viorel Hurduc
  • Prezentare: Lect.drd.arh. Dragoș Constantin Neamțu

TEMA 2. CENTRU DE AFACERI ȘI COMPLEX DE FUNCȚIUNI URBANE – CLĂDIRE DE BIROURI ÎNALTĂ

  • Coordonator : Atelier Prof.dr.arh. Daniela Rădulescu-Andronic
  • Prof. Dr. Arh. Radu Tănăsoiu
  • Prezentare : Lect.drd.arh. Marina Mihăilă

TEMA 3. PUNCT DE TRANSPORT INTERMODAL - GARĂ

  • Coordonator : Atelier Prof.dr.arh. Dan Șerban
  • Prof.dr.arh. Constantin Dobre
  • Prezentare : Lect.dr.arh. Ioan Miloș

Proiecte în cadrul acestei teme:

Traian Coltan
Atelier: Florin Biciusca
Iulian Bancau
Atelier: Virgil Polizu
Gabriel Mihalea
Atelier: Viorel Hurduc
Alexandru Ilca
Atelier: Viorel Hurduc
Adriana Popa
Atelier: Viorel Hurduc
Tamina Lolev
Atelier: Stefan Scafa-Udriste
Mara Bogoescu
Atelier: Stefan Scafa-Udriste
Cristina Baltoi
Atelier: Radu Teaca
Andrei Mazureac
Atelier: Radu Tanasoiu
Alina Brutaru
Atelier: Radu Tanasoiu
Alexandru Popescu
Atelier: Radu Tanasoiu
Maria Corina Osiac
Atelier: Florin Biciusca
Adelina Popescu
Atelier: Florin Biciusca
Teodora Albu
Atelier: Daniela Radulescu-Andronic
Oana Dumitrache
Atelier: Daniela Radulescu-Andronic
Bogdan Tanase Marinescu
Atelier: Daniela Radulescu-Andronic
Adela Iacoban
Atelier: Constantin Dobre
Un material de prezentare a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – informații despre admitere, programe de studii, facilități oferite, cercetare, burse și mobilități pentru studenți, alumni etc:
Brosura UAUIM.pdf [23MB]
Illustration by Laura Cristea and Cristina Popescu
Ten good reasons to study Architecture at UAUIM
Secția de Arhitectură în limba engleză:
https://architecture.uauim.ro/