STRUCTURĂ - ARHITECTURĂ - TEHNOLOGIE
A. TEMA CADRU - TEME DE ATELIER
ARGUMENT
Modul de abordare a acestui subiect poate fi unul inedit, în sensul că formele pot fi culese dintr-un alt registru geometric (utilizarea unor exemple din natură): Structuri organice și anorganice, surse ale constituirii viziunii creativ- funcționale: osul - structură spațială în zăbrele sau/și structură pneumatică, tipuri de exoschelet, diatomeele, radiolarii, echinoderme, corali, citoscheletul - structuri rezistente, frunzele - structuri pliabile, petalele - mecanisme hidraulice, semințele - sistem de pereți protectori, nervurile - structura portantă, lemnul - structură elicoidală, ochiul de insectă - structură geodezică, pânza de păianjen - material ultrarezistent, fagurele - structuri modulare, pelicula de săpun - spuma suprafața minimală, structura unui copac. Acesta poate fi privit ca o coloană verticală (trunchiul principal) de care sunt fixate în consolă mai multe grinzi orizontale, verticale sau sub diverse unghiuri (ramurile), toată încărcarea fiind transferată către fundație (sistemul de rădăcini), etc.
În cadrul proiectului se pot urmări:
- Analizarea comparativă a unor structuri organice și anorganice în vederea valorificării lor ca modele funcționale sau formale.
- Selectarea structurilor organice și anorganice după criteriul formei și al funcționalității. Dezvoltarea spectaculoasă a modalităților de concepere și calcul a structurilor performante ridică semne de întrebare privind prioritățile dialogului dintre arhitectură și structură. Noua lume ambientală cu multiple valențe stilistice propune analiza dialogului dintre tradiție, identitate și tehnologie performantă, ceea ce aduce în perspectivă probleme conceptuale de substanță.
B. OBIECTVE DIDACTICE ALE SEMESTRULUI - COMPETENȚE PROFESIONALE
OBIECTIVE:
- Experimentarea unui sistem de instruire INTEGRAT între arhitectură, urbanism, restaurări, interior, stiințe tehnice, tehnologie arhitecturală;
- Înțelegerea valorilor formative ale modelului de proiect integrat;
- Însușirea modalităților de concepere a structurilor performante, utilizate pentru clădirile mari sau de mare înălțime;
- Studiul impactului formelor structurale asupra spațiului și imaginii de arhitectură ;
- Abordarea domeniului tehnologiei arhitecturale - ca parte integrantă a conceperii unui program de proiectare, studiu definitoriu pentru forma de arhitectură ;
- Dobândirea cunoștiințelor și abilităților necesare operării cu mijloace de control referitoare la asigurarea calității construcțiilor, din perspectiva dezvoltării durabile ;
- Conștientizarea metodologiei de structurare a unor variate scenarii funcționale sau propuneri tematice.
Pentru însușirea competențelor profesionale impuse prin planul strategic de învățământ și pentru atingerea obiectivelor didactice enunțate, tema cadru propune un model de instruire mai flexibil în activitatea de proiectare. Atelierele vor avea astfel libertatea de a-și stabili un scenariu diferit pentru abordarea programului. Siturile de lucru ale fiecărei echipe de îndrumare vor preciza un amplasament precum și capacitatea edificiilor publice specifice acelui sit.
COMPETENȚE PROFESIONALE
- Capacitatea de a crea proiecte de arhitectură ce îndeplinesc cerințele de expresivitate estetică arhitecturală, a necesităților funcționale și a adecvării structurale și tehnice;
- Aplicarea cunoștiințelor de istorie și teorie ale arhitecturii și artelor, a tehnologiilor și a științelor umaniste în proiectarea de arhitectură;
- Capacitatea aplicării abilitățiilor specifice artelor plastice ca factor de influență majoră în proiectarea de arhitectură;
- Cunoașterea adecvată a proiectării și planificării urbane și a abilităților implicate în procesul de planificare;
- Înțelegerea relației dintre oameni, clădiri și mediul lor, în perspectiva dezvoltării durabile și necesitatea de a relaționa clădirile și spațiile dintre ele, la scara și necesitățile umane;
- Înțelegerea proiectării structurale, a problemelor de inginerie și construcție pentru utilizarea lor în proiectarea clădirilor;
- Cunoașterea adecvată a problemelor fizice, tehnologice și de funcționare a clădirilor, pentru asigurarea confortului interior și a protecției climaterice.
C. TEMA DE SEMESTRU:
ILUSTRARE MODUL TEMATIC 3:
Mișcarea, ca activitate profesionistă sau de agrement, comerțul și serviciile, transportul sau comunicarea - reprezintă motoare pentru evoluția unei societăți administrate și finanțate prin sistemul public sau privat.
- Tema 1. Centru sportiv, de agrement și servicii - sală 2000 - 3000 locuri
- Tema 2. Centru de afaceri și complex de funcțiuni urbane - clădire de birouri înaltă
- Tema 3. Punct de transport intermodal - gară
Proiecte în cadrul acestei teme: